Angelique de Kruijff

Angelique de Kruijff

Senior Coach

Zichtbaar & vindbaar zijn voor werk in coronatijd, hoe doe je dat? 

Aangezien we het aantal contactmomenten en reisbewegingen tot een minimum moeten beperken, zien en spreken we een stuk minder mensen. Wanneer je nieuw werk wilt of moet veroveren, is het heel effectief om in contact te komen met de mensen die nu het werk doen wat jij mogelijk leuk lijkt. Het zogenaamde ‘netwerken om te oriënteren’ om erachter te komen of het werk en de organisatie(cultuur) echt zo leuk en passend is als je denkt? Én omdat deze mensen vaak als eerste weten wanneer er een vacature in hun vakgebied is of ontstaat. Fijn als jij dan in beeld bent!

 

Hoe kom je in deze tijd in contact met de inhoudsdeskundigen zodat je een goed beeld krijgt van wat zij doen en ze met je mee kunnen denken voor nieuw werk? Als zelfstandig loopbaanadviseur, trainer en Insights Discovery-practitioner ben ik actief op social media om zo mijn eigen zichtbaarheid en vindbaarheid bij te houden en te vergroten. Mijn profielen op LinkedIn, Instagram, Twitter, Facebook en Pinterest houd ik dagelijks bij door foto’s en tekst te posten en ik reageer op posts van vakgenoten en andere interessante contacten. Hierdoor blijf ik op de hoogte van wat er speelt in mijn vakgebied en genereer ik verkeer van en naar mijn profielen. De social media kanalen fungeren als een soort ‘fuik’ naar mij als ZZP’er waardoor opdrachten ‘via, via’ bij me binnenkomen. Daarnaast spreek ik regelmatig met mensen af voor een (virtuele) kop koffie om bij te praten, te vragen wat de ander doet en te vertellen waar ik mee bezig ben.

Het jezelf op deze manier profileren, is natuurlijk ook altijd onderwerp van gesprek in mijn loopbaan- en outplacementtrajecten want: ‘Practise what you teach!’

Onlangs ben ik lid geworden op Clubhouse; dé nieuwste sociale mediahit. Clubhouse is gericht op communicatie via gesproken tekst en je kunt het vergelijken met een chatroom. Je betreedt virtuele ‘kamers’ om mee te luisteren of deel te nemen aan een live gesprek over een specifiek onderwerp. De personen die het gesprek voeren, kunnen zien wie meeluistert en kunnen je het podium geven zodat je mee kunt praten.

‘Welke bijdrage heeft het deelnemen in de rooms op Clubhouse nou aan het zichtbaar en vindbaar zijn voor nieuw werk?’ Daar hoorde ik gisteravond in de room, gehost door vakvrouw Aaltje Vincent, een fantastisch voorbeeld van. Wanneer je meeluistert met een gesprek over een onderwerp wat gerelateerd is aan jouw toekomstige werk(gever), kun je in de bio van de spreker(s) en andere mensen in de room lezen wat zij doen. Daarnaast zoek je op je smartphone, tablet of laptop meer informatie op over de voor jou mogelijk interessante personen in de room en kan het zomaar zo zijn dat die persoon op zoek is naar een nieuwe collega of dat er een vacature op de website van die persoon staat. Dan is het slechts een kwestie van ‘de stoute schoenen aantrekken’ en vragen (hand opsteken en podium pakken) of je die persoon eens mag bellen na de meeting. De meesten zeggen daarop ‘ja’ en een nieuwe meedenker is in the pocket!

Jouw activiteiten op social media en het (virtuele) kopje koffie kunnen het veroveren van een nieuwe baan verrijken: je wordt gevonden 🙂

Hulp nodig? De coaches van Carrièrepoort begeleiden je er graag bij.

 

Angelique de Kruijff

www.linkedin.com/in/angeliquedekruijff