Bovenstaande uitdrukking is zo’n typische Cruijff uitdrukking waar je eerst een aantal keren naar moet kijken en dan vanzelf gaat glimlachen. Eerst volstrekt onbegrijpelijk en daarna komt het besef dat het zo gek nog niet is. Dat geldt ook voor vitaliteit binnen organisaties.

 

Vitaliteit gaat in onze ogen verder dan ruimte voor sport en fruit op het werk. Je herkent het wel: de energie spat ervan af: positiviteit, trots, gezamenlijkheid, veerkracht, focus op resultaten. Alle ingrediënten voor een mooie pot voetbal en om een goed resultaat te behalen. Datzelfde geldt ook voor organisaties. Een positieve instelling, trots op je team/organisatie, met zijn allen er voor gaan, veerkracht en focus op resultaten. Maar al deze ingrediënten zijn geen garantie voor een succesvolle organisatie. Er is meer voor nodig.

 

De Harvard Business University is er duidelijk in: laat mensen rebelleren, eigenlijk en vooral door zichzelf te zijn. Een gezond tegengeluid, zodat het management en medewerkers constructief kunnen praten over balans tussen mens en organisatie. Dat mag het uitgangspunt zijn voor een vitale werkvloer. In het jargon van de consultant: Verbindt de ‘zachte’ en ‘harde’ kant, verbindt de domeinen ‘cultuur& energie’ met ‘performance & structuur’ op strategisch niveau. Een missie en organisatiedoelen waarin deze vier domeinen verankerd zijn, maken het verschil.

 

Keihard aantoonbaar vanuit de gevalideerde energiematrix van Bruch: organisaties die vitaliteit écht hebben geborgd in hun beleid, hebben 14% betere prestaties, 17% minder verloop en verzuim en significant loyalere klanten. En zeg nu zelf, wie wil dat nu niet!

 

Of je nu een sportteam of een organisatie bent: ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt!’

Peter Nagelkerke

Peter Nagelkerke

HRD Adviseur

Pin It on Pinterest

Deel deze post

Deel deze post met je netwerk!