Mervyn Nankoe

Mervyn Nankoe

Senior Coach

Succesvol solliciteren? Verander je mindset!

 

Solliciteren kan behoorlijk frustrerend, teleurstellend en ontmoedigend zijn. Wellicht heb je wel een soort richting in je hoofd, maar weet je nog niet zo goed wat je precies wilt doen. Of je weet wat je wilt, maar in vacatures vragen ze het onmogelijke, zoals 3-5 jaar werkervaring. Of solliciteer je in het wilde weg en ontvang je de ene (standaard) afwijzing na de andere. En je begint je af te vragen: Is er wel een baan voor me? Wil iemand me nog wel hebben? Al die energie in het schrijven van brieven en elke keer weer de deksel op de neus. Herkenbaar?

Solliciteren is een proces. Het zoeken naar vacatures en schrijven van brieven is slechts een onderdeel van dat proces, namelijk een van de laatste stappen. Wat ik vaak om me heen zie is dat vaak deze stap als eerste wordt genomen voor het vinden van een baan, met een aantal gevolgen:

  • Een duurzame baan vinden is lastiger
  • De tijd om een baan te vinden duurt uiteindelijk langer
  • Je bent veel tijd kwijt aan het schrijven van brieven
  • Je bent veel energie kwijt aan het verwerken van afwijzingen

Tijd om de mindset van het proces te veranderen. Mijn grootste tip als startpunt: laat het resultaat van een baan willen vinden los!

Waar een werkgever naar zoekt

Naast kennis en ervaring ben jij als persoon net zo belangrijk voor een werkgever. Het solliciteren en vinden van een baan begint dus bij jou. Het begint bij wat jou uniek maakt. Welke vaardigheden, kennis en persoonlijkheid heb je? Wat interesseert jou? Welke waarden heb je? En welke taken lijken je leuk om op te pakken? Een mix van jouw kwaliteiten, jij als persoon en jouw ambities maken je tot een uniek persoon. Onderstaand schema, afgeleid van Ikegai*, kan je hierbij helpen.

1: Zelfanalyse: wie ben ik en wat kan ik?

Het doen van een zelfanalyse is het begin van je sollicitatieproces. Het bepalen van je doel op de arbeidsmarkt geeft richting aan je strategie en zet aan tot creatieve oplossingen. Er zijn veel verschillende manieren en oefeningen om een zelfanalyse te doen. Kijk naar ervaringen, projecten, bezigheden in het verleden die je leuk vond om te doen en onderzoek eens welke vaardigheden je hebt ingezet. Vraag (ex-)collega’s of vrienden goede eigenschappen van je te benoemen. Er zijn verschillende tests die je inzicht kunnen verschaffen. Let wel: een test is niet absoluut. Lees hierover meer in het blog van mijn collega Carla Scholten. Roep de hulp in van een loopbaancoach om jouw zelfanalyse op een rij te zetten.

2: Zelfanalyse: Wat wil ik?

Onderzoek waar je interesses liggen. Schrijf bijvoorbeeld een week lang op welke krantenartikelen en programma’s je hebt gelezen en gezien en kijk of er een rode draad te vinden is in de onderwerpen. Wat doe je in je vrije tijd? Welke vakken tijdens je studie vond je het leukst? Het is belangrijk eens na te gaan hoe groot de rol van jouw interesses is in het zoeken naar een toekomstige baan.
Ga ook na welke taken je leuk vindt om te doen. Van welke taken krijg je energie als je ze doet? Ben je iemand die bij een project bijvoorbeeld automatisch de leiding neemt? Zorg je voor nieuwe en verfrissende ideeën? Of wil je juist automatisch gaan onderzoeken wat er allemaal voor materialen en informatie is? Het ontdekken welke taken je leuk vindt maken dat je tot een rol komt in een interessegebied.

3. Oriënteren

Nu mag je, hoe moeilijk dat wellicht ook is, nog steeds de mindset van een baan willen vinden in de ladekast stoppen. Nu is het tijd om je creatieve en verbindende geest aan te zetten en te denken in mogelijkheden. Met je onderzochte rol en interessegebied kun je gaan zoeken naar branches en organisaties die je interesseren. En binnen deze organisaties naar mensen die de rollen vervullen die je aanspreken. Vraag eens aan deze mensen of je hen het een en ander mag vragen over hun werkzaamheden. Hoe ziet hun dag eruit? Wat voor taken doen ze? Hoe is het om voor de organisatie te werken? Vergeet vooral niet aan te geven dat je interesse hebt in een functie die zij beoefenen en wat je er leuk aan lijkt.
De creatieve verbindende geest zit hem in dat je wellicht nog geen ervaring hebt in die branche en in die specifieke rol. Maar dat je wel de skills bezit om een bepaalde rol te vervullen, zogenaamde transferrable skills. In je eerdere ervaringen kun je op zoek gaan naar deze transferrable skills. Tijdens de gesprekken kom je er wellicht achter dat je nog wat cursussen of opleidingen kunt doen om te kennis te vergroten. En je komt erachter wat wel en niet bij je past qua werk.

4. Verdiepen

Door de gesprekken met mensen krijg je een breder en realistischer beeld van wat er online omschreven staat in vacatures. Je krijgt een scherper beeld van welke rollen in welke organisaties in welke branches passen. Je kunt je in deze rollen verder verdiepen door met meer mensen te praten. Zo kom je erachter wat er staat te gebeuren, welke projecten er op de plank liggen en waar je iets in kan betekenen. Door met mensen te praten ben je als persoon in beeld. Dat maakt de kans op het vinden van een baan aanzienlijk groter! Wist je dat gemiddeld 70% van alle vacatures verborgen zijn? Door te praten met mensen en aan te geven waar jouw interesses en voorkeuren qua rol liggen heb je sneller zicht op een verborgen vacature.

5. Solliciteren

En dan pas ga je solliciteren op vacatures die meer passend zijn, of die door de mensen met wie je gesproken hebt op je pad zijn komen. Op het moment dat mensen in je omgeving weten wat je zoekt, komt er een soort stroomversnelling waarbij er kansen en mogelijkheden op je pad komen. Je merkt dat de eisen die gesteld worden in vacatures vaak niet de belangrijkste eisen zijn. En dat geeft een hoop rust in je sollicitatieproces.
Dus verbreed je blik op de arbeidsmarkt naast het bekijken van alleen online vacatures. Oriënteer je en verdiep je in branches, organisaties en rollen die je interessant lijken en praat met mensen uit het vakgebied. Maak jouw profiel concreet en kijk waar kansen liggen.
Alles hierboven omschreven is een tipje van de ijsberg en vraagt verdere verdieping. Ik adviseer om dit samen met een loopbaancoach op een rij te zetten en om in het sollicitatieproces meer rust en vertrouwen te vinden.

*Ikigai is een Japans concept dat “een reden van bestaan” betekent. Het woord verwijst naar het hebben van een richting of een doel in het leven, datgene wat iemands leven de moeite waard maakt en waarnaar een individu spontane en gewillige acties onderneemt die hem voldoening en een gevoel van zin in het leven geven.

Op donderdag 14 oktober zijn wij te vinden op het HR LIVE 2021 congres in de Fokker Terminal in Den Haag. Tijdens dit event verzorgen wij o.a. twee keer een workshop over de VitaliteitsAPK en over onze integrale aanpak van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid op de werkvloer.

Als relatie van Carrièrepoort bieden we je graag €15 korting aan op jouw ticket voor HR LIVE 2021. Je ticket is hierdoor mogelijk zelfs gratis! Mail naar info@carrierepoort.nl en ontvang de code.

Na lange tijd zoveel mogelijk online gewerkt te hebben, kijken we ernaar uit om je weer live te ontmoeten!

 

Pin It on Pinterest