Carla Scholten

Carla Scholten

Senior Coach

Zichtbaarheid op de arbeidsmarkt

Zakelijk gezien is het voor bedrijven een must om zichtbaar te zijn. Marketing en reclame spelen hierin een cruciale rol. Als je niet zichtbaar bent dan weten potentiële klanten je ook niet te vinden. Ook freelancers of ZZP’ers moeten zichtbaar zijn en zich kunnen onderscheiden van de concurrentie.

Maar mensen in loondienst gaan vaak aan de slag met social media als ze min of meer gedwongen worden om op zoek te gaan naar een nieuwe werkomgeving. Een groot deel van de vacatures wordt nu eenmaal via social media en netwerken ingevuld, dus het is een gemiste kans als hier niets mee wordt gedaan. Soms zijn mensen nogal huiverig voor het gebruik van social media door berichten over nepnieuws, hacking en andere negatieve berichtgeving. Daarnaast leeft ook de angst dat andere mensen kunnen zien waar ze werken of zien dat men  wellicht geen werk meer heeft.

Echter wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe baan is het noodzakelijk om tenminste een goed LinkedIn profiel te hebben. LinkedIn is veruit het meest gebruikte sociale medium om professioneel te netwerken, te discussiëren over onderwerpen binnen het vakgebied, om vacatures te bekijken en natuurlijk om in contact te blijven met oud-collega’s, vakgroepen, netwerkgroepen etc. LinkedIn is veel meer dan een online CV. Je wordt beoordeeld op de informatie die aanwezig is op je profiel en op welke manier er over je wordt gedacht. Het gaat ook steeds vaker over werkervaringen en successen dan over diploma’s.

Veel introverte mensen of mensen die ‘gewoon’ hun werk willen doen, vinden het moeilijk om zich te profileren, zowel online als offline. Aangezien ze niet zo nodig op de voorgrond willen treden. Maar ook zij zullen moeten investeren in online profilering. Juist introverte mensen zijn vaak heel authentiek en kunnen de tijd nemen (of hulp inschakelen) om achter hun kwaliteiten te komen en hoe ze deze willen inzetten.

De keerzijde is dat veel profielen worden opgepimpt; de schaduwzijde (die iedereen heeft) wordt niet vermeld. Toch is het wel de kunst om authentiek te blijven op LinkedIn want je moet het in het dagelijkse werk wel waar kunnen maken. Je komt niet echt verder met die goede referentie voor een project als je door de mand valt, als je in de nieuwe situatie toch niet zo goed bleek te zijn. Iets mooier maken mag, maar de verbinding met de werkelijkheid moet er absoluut zijn!