Energiemanagement

Wat, waarom en hoe?

 

We zijn al vaak bewust actief bezig met energieverbruik in gebouwen en op straat. Denk aan de lichten op kantoor die aan de hand van bewegingssensoren automatisch aan en uit gaan. De lantaarnpalen op straat staan ook minder lang aan.  We willen namelijk allemaal een beter milieu en een gezonde wereld achterlaten voor onze kinderen.

Maar hoe bewust gaan we met onze persoonlijke energie om? Zijn we überhaupt van bewust dat onze persoonlijke energie te ‘managen’ valt?

 

Waarschijnlijk komen we hier pas achter wanneer we al heel lang onze grenzen overschreden hebben. In onze huidige maatschappij zijn stress gerelateerde ziekte, beroepsziekte nummer 1. Het gaat dan niet alleen om de burn-out, waarin men te lang teveel over overprikkeld, gestresst is en over hun persoonlijke grenzen zijn gegaan. Maar ook over de bore-out waarin men te weinig positieve energie op doet in hun werk en daarnaast zich vervelen en onvoldoende geprikkeld worden. Hierin zien we terug dat in balans zijn voor ons als mens een lastige kwestie blijft.

 

Harvard Business Review en The Energy Project deden in 2013 en 2014 onderzoek onder 20.000 medewerkers. Hieruit blijkt dat de medewerkers van bedrijven met aandacht voor vitaliteit, beduidend hoger scoren op: gezondheid, geluk, bevlogenheid, productiviteit en loyaliteit.

Het is dus voor werkenden goed en belangrijk dat hun werkgevers hiervoor aandacht heeft, het is voor velen een prikkel en moment van bewustwording op het gebied van hun vitaliteit.  Echter ben je als werknemer of ondernemer voornamelijk zelf verantwoordelijk voor hoe jij omgaat met jouw energie en vitaliteit. Hier komt dan de term persoonlijke energiemanagement om de hoek kijken.

 

Persoonlijke energiemanagement is eenvoudig te definiëren als het omgaan met jouw persoonlijke energie. Hoe jij omgaat met jouw energie is ook een van de basis ingrediënten om vitaal en zo veel als het mogelijk is stressvrij door het leven te gaan. Wanneer jij bewust en actief bezig bent met jouw eigen energiehuishouding, zal jij merken dat dit een positieve invloed zal hebben op hoe jij presteert in het leven en in jouw loopbaan. Hier volgen een aantal tips over hoe jij het beste kan omgaan met jouw energie.

 

  1. Goed slapen, gezond/goed eten en voldoende bewegen:

Er bestaan veel verschillende meningen en onderzoeken over hoeveel slaap voldoende is, wat gezonde voeding is en hoeveel men zou moeten bewegen. Ik ben hier geen expert in en deel hierin wat voornamelijk geadviseerd is. Nadere onderzoek en experimenteren naar wat voor jou het beste werkt is hierin is noodzakelijk. Qua slaap wordt gemiddeld 8 uur slaap geadviseerd om voldoende tot rust te komen en bij te tanken. Structureel te weinig slaapt is schadelijk voor je gezondheid. Dus is slaap noodzakelijk om je vitaal en gezond te voelen. Qua voeding is een gebalanceerde dieet en gezond eten van belang om je lichaam voldoende energie te geven. We weten allemaal dat dagelijks voldoende bewegen ook onze gezondheid ten goede komt.

 

  1. Stel jezelf de volgende vragen:
  • Wat zijn mijn levensdoelen en is mijn visie op mijn leven? Leveren de dingen die ik doe een positieve bijdrage hieraan?
  • Waar steek ik dagelijks mijn tijd en energie in?
  • Zijn er zaken waar ik minder of meer tijd en energie in wil steken?
  • Heb ik constant drama in mijn leven en/of word ik vaak meegesleurd in de drama van anderen?
  • Breng op het werk ook jouw energiegevers en vreters in kaart. Welke taken vindt je leuk en geven jouw energie? Welke taken vreten jouw energie op? Nadat je dit in kaart hebt gebracht, schrijf dan voor jezelf op hoeveel tijd jij besteedt aan energie gevende taken en energievreters? Mocht je gemiddeld meer tijd besteden aan taken die jou geen energie geven, maar juist jouw energie vreten, dan is het belangrijk dat je dit weer in balans brengt. Dit doe je door je meer bezig te gaan houden met energiegevers. Mocht je dit niet zelf kunnen en mogen bepalen, ga dan in gesprek met jouw leidinggevende hierover.

 

  1. Dagelijks jouw energie indelen

We hebben allemaal momenten waarin we het meest productief en geconcentreerd kunnen werken. Voor de een is het vroeg in de ochtend, voor een ander is het in de avonduren. Wanneer je weet op welk moment jij het productiefst bent of het meest geconcentreerd kan werken, is het handig om ook jouw agenda hierop aan te passen.

 

  1. Pauzes nemen

In alle hectiek en drukte zijn we geneigd om door te werken zonder pauzes te nemen, zonder te reflecteren en rust te nemen. Ook denken we vaak dat onze productiviteit door te pauzeren verminderd wordt en dus werken we alleen maar door. Soms is het op werkdagen door te werken zonder te pauzeren en maar snel achter het bureau een boterham te eten. Maar vaak is het ook door te werken zonder pauzes te nemen in de vorm van vrije dagen te plannen en op vakantie te gaan. Daarnaast staan we met de hulp van onze smartphones en andere gadgets altijd aan en krijgen we hier ook (te) veel prikkels van. Of het nou op een werkdag een wandeling te maken, een paar dagen vakantie vieren in jouw favoriete stad of een smartphone/gadget vrije dagdeel te hebben is het van belang dat wij momenten nemen waarin we genieten van even niks doen en minder prikkels. Momenten te hebben, waarin we alleen er hoeven te zijn.

 

  1. Zie jezelf als een oplaadbare batterij

Zorg ervoor dat je na een dag gewerkt te hebben, jezelf weer oplaadt met energie. Volg hierin niet wat anderen doen, maar onderzoek wat jou energie geeft en zorg ervoor dat je gedurende een werkdag en erna voldoende energie bij tankt.

 

Over energiemanagement valt veel te schrijven. Dit zijn een aantal tips die behulpzaam kunnen zijn om steeds beter om te gaan met jouw energie.